Magnaci czyli Igrzysko po bożemu
W roku Pańskim 2010 została wydana gra Boże Igrzysko. Było to naprawdę duże wydarzenie na polskim rynku planszówkowym. Gra zaprojektowana przez Martina Wallace’a – jednego z najbardziej znanych twórców gier planszowych na świecie, który na dodatek postanowił umieścić swoje dzieło w realiach sarmackiej Polski musiała wywołać szum. Gdy dodamy do tego fakt, że gra została dla Polaków specjalnie wydana(znacznie ładniej od wersji międzynarodowej) i była najzwyczajniej w świecie dobrą, a nawet bardzo dobrą grą, mamy odpowiedź na pytanie, dlaczego gra obecnie jest niedostępna w sklepach. Po prostu nakład został szybko wyczerpany.
To wręcz naturalne, że powinien ukazać się dodruk. Choćby skromny, ale nie… Wydawnictwo Phalanx nas zaskoczyło i robi kolejny szum wokół Bożego Igrzyska. Nie będzie wznowień. Będzie kontynuacja. Na dodatek kontynuacja nie będzie zaprojektowana przez autora oryginału, chociaż wydawnictwo informuje, że Martin Wallace wie o powstaniu drugiej części.
A teraz na chwilę zmieniam temat. Wydawnictwo RedImp postanowiło wydać grę, której akcja toczyć się będzie w świecie stworzonym przez znanego polskiego pisarza – Jarosława Grzędowicza. Mowa o grze Pan Lodowego Ogrodu. Projekt ruszył niedawno na polskim portalu crowdfoundingowym Wspieram.to z zadaniem uzbierania 60 000 złotych. Zebrał ponad dwa razy tyle. Teraz wszyscy z zapartym tchem czekają, aż będą mogli zagrać.
Druga część Bożego Igrzyska zatytułowana Magnaci ruszy za dwa dni na tym samym portalu. Nie wiem jaka kwota będzie celem wydawnictwa Phalanx, ale Magnaci to podobnie jak Pan Lodowego Ogrodu ciężki tytuł strategiczny, który już został mocno osadzony w umysłach polskich graczy. Podobnie jak Pan Lodowego Ogrodu, Magnaci są intensywnie promowani. I także w tym wypadku gracze byli „nagrzani” już długo przed rozpoczęciem zbiórki.
Dotychczasowe doświadczenia z crowdfoundingiem pozwalają mi(i nie tylko mnie) mieś silne poczucie graniczące z pewnością, że Magnaci zdobędą wymaganą sumę a nawet ją przekroczą.
Czekam z niecierpliwością obserwując to igrzysko polegające na zbieraniu wsparcia od ufających wydawnictwu i marce graczy.